První etapa - výborné 13 místo

 

Marek Spáčil nenechal nic náhodě

 

 

 

Dakar 2009 – první etapa

MS RALLYTRUCK tým Marka Spáčila je po první etapě na třináctém místě.

I přes mírné zmatky s dalším posunem času, kdy si všichni účastníci Rallye Dakar museli hodinky uzpůsobit rallyečasu stanovenému organizátory závodu, všichni členové MS-rallytruck týmu se stihli nasnídat, sbalit a vyrazit na první etapu včas. Zelený závodní Liaz 4x4 Dakar s Markem Spáčilem, Zdenkem Kubešou a Jardou Lamačem vystartovali z La fermé ve veletržním areálu La Rural na trať z Buenos Aires do Santa Rosa de la Pampa v 10.15 hodin. Do startu speciální zkoušky ujeli 196 kilometrů.

Samotný speciál vedl ze San Saladillo do Trenque Lauquen úsekem dlouhým 371 kilometrů. Liaz MS - rallytrucku startoval v 12.55. „Na start první etapy jsme se připravovali tak, že jsme se pěkně vyspali. Studovali jsme roadbook a stanovili jsme si strategii jízdy celé etapy,“ informoval těsně před odjezdem manažer MS-rallytruck týmu a první pilot závodního Liazu 4x4 Marek Spáčil, kterému se podařilo v první den závodu vybojovat třináctou pozici se ztrátou 15,31 minut.

Trasa vedla převážně po asfaltu a takzvaných pistách, což jsou zpevněné prašné cesty. „Bylo to šíleně náročné. Jelo s prašnými úseky, prostě bílá mlha, všude prach. Byly to rychlé pasáže, kde byly připravené i záludnosti, které nebyly uvedeny v roadbooku. Byla tam například zatáčka, kterou jsme neměli značenou,“ popsal etapu Marek Spáčil. Kvůli prachu se obtížněji předjíždělo. „Jakmile jsem za někoho odjel na padestá metrů, nic jsem neviděl,“ pokračoval Marek, který je se svým dosavadním umístěním spokojený. „Zítra se musím posunout do té špice,“ dodal olomoucký závodník.

Cílem Marka Spáčila je probojovat se během prvních dvou dnů závodu do první desítky.

 

První etapa je podle organizátorů jedna z nejrychlejších z celého okruhu. Stejně i tak ta druhá nabídne tvrdý boj o pozice a může výrazně ovlivnit průběh dalších náročnějších terénních částí rallye Dakar 2009.

V druhé etapě se závodníci odstartují zostra a vyrazí na stejnou trať trucky spolu s osobními automobily. Měřených bude prvních 237 kilometrů. Organizátoři obě etapy hodnotí jako nejrychlejší část celého Dakaru. Ti, co se probojují na přední pozice během prvních dvou etap, budou mít možnost si své pozice snadněji udržet.

 

(zura)

 

 

Článek od Standy Berkovce dokonale vystihuje atmosféru krajiny

 

Pumpa de la pampa Pampa.

Provincie La Pampa a její hlavní město Santa Rosa je naším cílem a pampa dnešním magickým zaklínadlem.

Nějakých 733 kilometrů, z toho 371 kilometrů speciálu. Na start v Buenos Aires nás opět přišly pozdravit statisíce fanoušků. To jsme ještě netušili že podél silnic, kudy vedou přesuny dakarské kolony až do cíle, na nás čekají další a další tisíce nadšenců. Ti lidé to v podstatě pojali jako piknik – rodinka se prostě utábořila pod slunečníkem u silnice, po ruce chlazené nápoje, stoleček s kávou. Mává máma, táta, děti, babička – neuvěřitelný entuziasmus. Bylo to všude stejné – na pumpách, na měřeném speciálu, u silnic i ve městech. Ruce a trička nad hlavou, fotografování u našeho novinářského auta, malé děti pózující na kapotě nebo za volantem. Na jedné benzínové pumpě uprostřed pampy jsem podal ruku chlapíkovi, který mě chtěl pozdravit a který vypadal stejně, jako já nebo tisíce mých nakrátko ostříhaných kamarádů motorkářů u nás doma. V mezích mé italštiny kombinované několika španělskými výrazy jsme pokecali. Chlapík mi na rozloučenou věnoval svůj talisman – náramek, na kterém jsou snad všichni svatí. Prý pro šťastný návrat. Nemohl nedostat slušivou týmovou čepici MS Rallytruck, ze které měl radost jako malý kluk. Tak jsou teď se mnou všichni svatí. A to ještě netušil, že Argentinci říkají našemu Markovi „Spasil“!.

 

Náš Nissan Patrol polyká kilometry asfaltu stejně rychle, jako kilometry prašné pisty. Jen občasné pípání pořadatelské GPS, černé skříňky i svědomí každého pilota, upozorní na nebezpečí překročení povolené rychlosti. Jedeme a já konečně začínám chápat, co je to pampa. Je obrovská, voňavá a úplně rovná. Rovina u Kolína je proti tomu dětské hřiště! Veliká stáda hovězího dobytka, lány slunečníc a kukuřice, voňavé bodláky na pastvinách.

Na další zastávce si parta motorkářů na cestovních endurech alespoň fotografuje stránky našeho rooad booku. Smějeme se společně, že jsou jak agent 007. Rally Dakar teď opravdu hýbe Argentinou a celým motoristickým světem.

Když si najíždíme po prašných cestách trasu speciálu, ptáme se na cestu jedné farmářské rodinky. Paní ani dětem vůbec nevadí oblak prachu, který je zahalil při našem zastavení. Seňora se běží zeptat dalšího auta, které kvůli nám zastavuje. Pak nadšeně mává rukama, vysvětluje … a pochopitelně ještě fotku se synem do rodinného alba. Až ten klučina jednou vyroste, možná si vzpomene na bláznivé gringos v zeleném, kteří se řítili kolem větrníku čerpadla u jejich napajedla za svým dakarským snem.

Maják na břehu jezera u bivaku v Santa Rosa de la Pampa nás vítá v cíli první etapy jako v přístavu. Námořníci si u tradičně skvěle zásobované kuchyně dávají typické argentinské steaky pečené na ohni a u lahve červeného Malbecu vzrušeně debatují o pružinách, navigaci, spojkách i mnohých citoslovcích. Marek probírá s Jardou změny v itineráři a pak jde pomáhat mechanikům. Naši kluci v zelených kombinézách pracují na zeleném závodním kamiónu a ukazují tak závodnickému světu v praxi naše přísloví o tom, že komu se nelení, tomu se zelení.

Zelená pampa na rozdíl od mechaniků pomalu usíná a dává zelenou pro zítřejší start. Tak to je La Pampa. Pampadadadá! Prostě pampa.

 

Standa Berkovec,

MS Rallytruck, Santa Rosa de la Pampa 3.1.

 

Odběr novinek
Pokud si přejete dostávat naše aktuální ceníky a novinky na váš e-mail, registrujte jej zde:

 

MS RALLYTRUCK :: CZECH TEAM
Implementace webu BINARGON® BINARGON s.r.o.  DESIGN BY YASCHA design s.r.o.
K dispozici je i mapa webu: sitemap
Čeština  //  English
Reklamní partneři
3.1.2009 DAKAR první etapa ...